Jo-en-Ro.reismee.nl

Australie: Tasmanie & Sydney (26 okt - 7 nov)

Tasmanie / Sydney 26 okt - 7 nov

26 okt naar Tasmanie
Om 04.00 uur worden we door de shuttlebus opgepikt bij ons hostel in Christchurch en om 07.00 vliegen we naar Sydney. Hier moeten we lang wachten op het vliegveld en het inchecken duurde eeuwen voor de (binnenlandse) vlucht naar Tasmanie. Eind van de middag zijn we in Hobart, de hoofdstad in het zuiden van Tasmanie. Het zonnetje schijnt en even later rijden we langs de oostkust naar het noorden. We overnachten in Swansea en hebben daar heerlijke vis gegeten! Ze zijn hier echt van de oesters, garnalen, scallops etc. Was erg lekker.

27 okt Bicheno
Omdat het weer zo mooi is (ca 23 graden) rijden we vandaag maar een klein stukkie naar Bicheno (langs Oysterbay). We hebben een leuke studiootje aan de baai gevonden: dus we hebben lekker gerelaxed op ons terras en zelfs nog even op het strandje gelegen waar kids in uniform les kregen van hun meester. Verder is het hier nog heeeeeeeeeeeel rustig.... Weinig mensen, de paar winkeltjes en restaurantjes die er zijn, zijn vaak nog gesloten omdat het seizoen nog (net) niet begonnen is. 's Avonds een enorme herrie van de pinguins, dat wel! Ze komen elke avond op dezelfde plek hier in het donker aanwaggelen voor hun overnachting aan land.....onder onze vlonders. Ondanks de pinguins toch lekker geslapen.

28 okt Freycinet NP
Vandaag gaan we wandelen in Freycinet National Park. Maar waar zijn mn bergschoenen????? Oh neeee.... Het ging zo'n lange tijd goed ( o.k. op 1 x het fototoestel na) maar het is nu toch weer gebeurd; Jo heeft wat laten liggen....... gebeld naar ons vorige motel: 'yes, no worries, we've got that beautifull walkingshoes, don't worry we care about them...' (heel aardig in kakkie engels praten ze hier).. Dus rijden we via Swansea naar Freycinet en maken daar een mooie wandeling van 11 km via Wineglassbay en Hazardbeach vol met oesterschelpen, zeesterren en krabben. Onderweg veel wallaby's gezien. Ook met een baby in hun buidel. Ze zijn niet bang, heb er zelfs 1 geaaid.

29 okt St.Helen -Bay of fires - Scottsdale - Launceston
We rijden relax verder langs de oostkust naar het noorden, stoppen onderweg voor een drankje in Binalong Bay en iets verder bij de bay of fires. Het doet wat tropisch aan hier! Mooie witte stranden / baaien en op de achtergrond donkergroene heuvels. 't Lijkt wel een beetje op Frans Polynesie dit stukje. Het is alleen een stukkie frisser nu....Onderweg nog een binnendoor-route genomen via de Colomba falls en 35 km over een grindpad door de bossen en bergen afgelegd.....was beter gegaan met een 4 wheel drive.......‘s Avonds komen we aan in Launceston; de op 1 na grootste stad van Tassie (zo noemen ze hier het eiland).

30 okt Launceston - Deloraine - Hobart
Dagje Launceston(1804). Het is de op twee na oudste stad van Australie. 's Ochtends in het Cataract Gorge Reserve gewandeld, een stukje wildernis op 15 minuten loopafstand van het centrum van Launceston. Nog bijna op een echidna gelopen (grote egel met lange neus). `Ontbijtje gedaan op het terras van een theehuis in het park. Voor de verandering werden we dit x lastig gevallen door pauwen! Tja, die zijn een stukje groter dan eenkhoorntjes en kippen.... Dus heel relax zaten we niet. De pauw at gewoon van ons bord en vloog min of meer onze tafel op.....en heeft wat schrammetjes op Robert's been achtergelaten...Daarna nog even geshopt in Launceston en naar een jaarlijkse regionale beurs geweest in Deloraine. We dachten dat 't heel wat moest zijn gezien de reclames op TV en de borden op straat in het land... maar 't is niets vergeleken bij de Vroomshoopse ondernemersbeurs.....Eind van de middag terug gereden naar Hobart omdat iedereen en alle folders lyrisch zijn over de markt op zaterdag in Hobart op Salamanca place.

31 okt Hobart (Salamanca market) - Russel Fall's - Lake St. Clair - Strahan

Het weer is heerlijk en we lopen vanaf ons hostel door de stad naar Salamanca place. Een heel gezellig leuk plein; veel terrasjes (Ierse pubs), muziek, leuke kraampjes: kortom een leuke sfeer! Veel natuurproducten verkopen ze hier en veel spulletjes van hout en boeken. 't Zijn echte natuurfreaks hier in het land. Het eiland kent ook de eerste groene politieke partij vd wereld ' The Tasmanian greens'. Kan ook niet anders; je ziet bijna niets anders dan bomen, weilanden, moerassen, zee, kleine meertjes en bomen, weilanden, moerassen, zee en kleine meertjes en.... 40% (195.000) van de bevolking woont in Hobart en het eiland is 2,5 x zo groot als NL... Eind van de middag rijden we naar de westkust van het eiland en overnachten in Strahan. Daar wedges van de snackbar gehaald: gebakken aardappeltjes met chilisaus en zure room (zelfde als bij ons een patatje halen). Was trouwens een erg mooie route hier naar toe! Behoorlijk bergachtig hier; onderweg gestopt bij de mooiste watervallen die we gezien hebben deze reis ‘Russel Falls' en gestopt bij Lake St. Clair met uitzicht op de Cradle Mountains. Vlak voordat we in Strahan aankomen rijden we ook nog door een mijnlandschap en het mijndorpje Queenstown.

1 nov Strahan naar Richmond
Er is hier in Strahan niet super veel te doen, behalve wandelen in de natuur.... Maar daar hebben we even geen puf voor..... dus we gaan weer toeren in onze wagen en rijden een lange route via Burnie, Penguin langs de noordkust(=Bass street) van Tasmanie. Straat Bass is de scheiding tussen Tasmanie en het vaste land (300 km breed). We zakken door het midden weer af naar het zuiden via de Highlands / Great Lake richting Hobart en hebben voor drie nachten een cottage gehuurd in het oude dorpje Richmond net boven Hobart. Dit was het eerste gebied dat werd toegewezen aan de kolonisten uit Engeland die hier een boerderij mochten beginnen. Hier staan een aantal oudste bouwwerken van Australie o.a. de brug uit 1823 gebouwd door gevangenen. Onze cottage is ook 1 van die oudste gebouwen (1835); wij 'wonen' in oude stal achter de cottage met openhaardje, aparte keuken en boven een heerlijke slaap- en badkamer. Lekker ouderwets (engels)gezellig ingericht (bloemetjes, beertjes, kleedjes en veel prullaria)! 's Avonds verderop hier een hapje gegeten en nog aan de praat met locals... aardige mensen hier (1 tje kwam oorspronkelijk uit NL)! Maakte nog de blunder door hen te zeggen dat we - nadat we Tasmanie hadden bezocht - naar Australie gingen....... Ze kwamen niet meer bij.....en ze waarschuwden ons voor het rijden door de Outback on the mainland: niet in het donker rijden daar ivm met de dieren!

2 nov Porth Arthur (op Tasman schiereiland)
Dit is de toeristische trekpleister van Tasmanie. Porth Arthur werd in 1830 gesticht als strafkolonie. Hier werden dieven en misdadigers vanaf het vaste land en Engeland naar toe getransporteerd (tot 1877 (12.000 gevangenen). Het was het strengste instituut in het Britse rijk. Het is een enorm terrein met naast de gevangenis ook een ziekenhuis, kerk, huisjes etc. Hierna nog even over het schiereiland gereden in de hoop nu echt de Tasmanian devil te spotten want die moeten hier veel op het schiereiland zitten....Helaas het is gebleven bij het plaatje van de devil op het waarschuwingsbord langs de weg.... Nog gestopt bij ‘devils kitchen' (enorme hoge rotskliffen). 's Avonds lekker pasta gekookt in onze cottage, een filmpje gehuurd en weer eens een flesje wijn gekocht. We hadden ons goed aan ons voornemen gehouden om niet meer elke dag wijn te drinken, dus vanavond mocht het wel weer een x-tje. We nemen een slok.....brrrrrrr wat vies!! Blijkt 't alcoholvrije Merlot te zijn! Echt smerig en zeker jammer! Volgende dag zagen we dat ze in deze supermarkt (onze buurtsuper) geen alcohol mogen verkopen.....

3 nov luierdag in de Richmondcottage

Het is wat regenachtig en het waait enorm! We wilden eerst nog naar Bruny Island gaan maar toch maar niet. We gaan een lekker dagje niksen. Weer een filmpje gehuurd, even door het dorpje gelopen, bankhangen, reisverslagje bijwerken (nog niet op Internet, want we hebben in dit dorp geen enkele verbinding). De Melbourne cup is veeeeeeeeeeeeeeel op tv en radio! Iedereen is er druk mee en........... wie heeft er gewonnen? Niet ‘Alcopop' maar ‘Shocking'!!! Dat was ook wel shocking want volgens mij hadden de meesten hun geld gezet op het paard Alcopop! Echt het hele land is er druk mee met deze jaarlijkse renwedstrijden en er gaat een heleboel geld in om: het wedden op uitslagen van sportwedstrijden is sowiezo een favoriete en min of meer een nationale hobby. Morgen vliegen we naar Sydney!! Daar begint onze laatste rondtrip van 6 weken.

Tasmanie was mooi; mooie natuur! Geen spectaculaire natuurvariaties zoals op het zuidereiland van NZ en Amerika (maar misschien zijn we inmiddels te verwend..... ) maar wel lekker lenteweer (we hadden geluk want het kan hier net als in NZ behoorlijk wisselen), leuke mensen hier en een relaxte sfeer (in de dorpen veel van die oude hippe-achtige figuren, op uiterlijk wordt niet echt gelet en ze praten bekakt en zeeeeeeeeeer vriendelijk engels en zijn heel behulpzaam.

4 - 7 nov Sydney!!

's Ochtends op het vliegveld in Hobart (Tasmanie): Ik zag die man achter de balie op het vliegveld en zei tegen Robert ' die zou wel eens moeilijk kunnen gaan doen over het gewicht van onze koffers.' En ja hoor, voor de EERSTE keer moeten we op vliegveld Hobart 260 AUD dollar betalen omdat we te veel gewicht hebben! O.k we mogen e.e.a. omgooien dus uiteindelijk wordt het 60 AUD. Dit betekent dus dat we AL die andere keren geluk hebben gehad. Na anderhalf uur vliegen zijn we in Sydney! We kopen een Red Zone travelpass en kunnen zo het hele centrum per bus, metro en ferrie verkennen!Dat gaat echt heel makkelijk hier. Eerst naar ons hotel! Dat ligt super, vlak aan de haven / Opera house en in de populaire wijk The Rocks! Sydney is echt een hele mooie stad!! Echt wel 1 van de hoogtepunten van onze reis! En eindelijk weer eens wat anders dan bergen, bomen en meertjes. Leuke winkeltjes en heeeeeeeel veel restaurantjes en terrasjes aan de haven: van super trendy tot de gezellige engelse pubs... Wat we gedaan hebben:

• Met de ferrie naar Darling Harbour!! (het mooiste en gezelligste stukje haven / vooral 's avonds!!)
  • Chinatown (heerlijk gegeten)
  • Dagje shoppen: enorme warenhuizen hier! (alleen maar glitter and glamourjurken en pumps voor Kerstfeest in de zomer!) 's Avonds in de restaurantjes en loungeclubs loopt iedereen er bij alsof ze op een galafeest zijn! Iedereen op hoge hakken en feestjurkjes aan en de mannen netjes in pak! Mooi om te zien.
  • The Operahouse
  • Victoriabuilding shopping centre / Paddington Market / Kings Cross (gezellige volksbuurt)

Vandaag 7 nov met de trein naar Adelaide

We hebben net op het treinstation onze twee (handbagage) koffertjes met ZOMERKLEDING ingecheckt voor onze Pacific treinreis naar Adelaide van 24 uur lang. Onze 2 grote koffers hebben we in het hotel laten staan en die halen we dan 19 dec weer op! Dus das mooi geregeld! We hebben nog genoeg tijd voordat we vetrekken; dus mooi even tijd om ons weblogje bij te werken in een internet Lounge cafe! Er staan hier zo'n 100 PC om ons heen en bijna allemaal bezet !

Groetjes en tot snel! En nog bedankt voor de leuke mailtjes via Hotmail en ons weblog! Ook erg leuk om van jullie te horen hoe het gaat in NL!

Ester

Hey Ro en Jo,

Fijn dat jullie zo lekker genieten! Ziet er allemaal prachtig uit en de verhalen wederom erg grappig. Hier alles goed met ons drietjes... Hebben afgelopen zaterdag een extra echo gehad en die kleine doet het goed, het is al 15 cm met voetjes van 2,11 cm hahaha. Geslacht was nog niet te zien dus dat blijft nog even gissen....Ik werk voorlopig nog halve dagen en dat gaat goed, begin nu ook aan te komen. Afgelopen zondag nog even bij jullie thuis geweest om foto`s te maken voor Renzo en Wendy. Net of jullie niet weg zijn dus dat doet Jeroen goed.

groetjes en tot snel.

xxx ester