Jo-en-Ro.reismee.nl

Frans Polynesie - Tahiti - Huahine - Bora bora

15 sept op naar Frans Polynesie (Tahiti - Huahine - Bora Bora)

En nu zitten we op het vliegveld te wachten; over een half uur vertrekt ons vliegtuig naar Tahiti. Het is 8,5 uur vliegen. Het tijdsverschil is 12 uur met NL en 3 uur met Amerika.In het vliegtuig (Tahiti air) krijgen alle dames al een bloem om achter je oor te steken. Er werken bijna alleen maar stewards in gezellige hawaiibloesjes in het vliegtuig en het is een prima vlucht. We landden rond 18.30 uur lokale tijd in Papeete, hoofdstad Tahiti, en het is al donker! We worden op het vliegveld(je) ontvangen met een bloemenkrans en we worden opgewacht door hostessen. Kort daarna zijn we al afgezet voor ons hotel. Erg mooi hotel (Manava suite resort) aan het water. Wenemen BBQ- snackje nemen op straat (erg lekker) en daarna op tijd naar bed.

16 sept van Tahiti naar Huahine
Om 06.00 al weer op om te vliegen naar het eiland Huahine. We moeten nog even wennen aan het geld ( 1 euro is 190 tahitiaanse franc). We landen op het eiland Huahine op een klein vliegveldje met 1 landingsbaan en een piepklein gebouwtje., ongeveer net zo groot als de gemiddelde toiletgebouwen op Schiphol). Met een busje worden we door ons hotel gehaald en om 10.15 zijn we op plaats van bestemming; Hotel Relais Mahana. Ziet er erg mooi uit allemaal: van die mooie bungalootjes met rieten dakjes aan zee en in de prachtige tuin. Er staan er zo'n 20 dus lekker kleinschalig. Wij hebben een leuke Garden bungalow, maar kunnen ook de zee zien (30 meter). Het strand is echt prachtig, het water helder en alles erom heen is groen met heel veel palmbomen en allerlei andere mooie bomen en struiken met de mooiste bloemen.. Op 'ons erf' lopen ook veel kippen en hanen en kuikentjes... Eentje heeft er tijdens onze lunch in Roberts voet gepikt... is weer eens wat anders dan lastig gevallen worden door eenkhoorntjes.... kortom de kippen lunchen hier graag met je mee.

16 sept - 21 sept .............

We zijn heeeeeeeeeeeel erg druk met relaxen...... 's ochtens naar het ontbijtbuffet; de eerste ochtend waren we veels te laat.... we zaten er om 09.30..... maar het ontbijt is tussen 06.45 en 08.45 uur; zo das best vroeg! Verder lekker boekjes lezen op het strand, kanootje varen (die liggen hier) lunchen en 's avonds eten in het restaurant.

1 dag hebben we een uitstapje gemaakt met de boot met nog 6 anderen (Fransen); er zijn hier alleen maar Fransozen en de voertal is ook Frans (Frans polyniesie....) al spreken ze ook best wel een woordje Engels, tenminste de Tahitiaanse eilandbewoners want de Franse toeristen (jonge stelletjes) bijna niet, wel raar..... We hebben het eiland verkend met de boot. Wna is onze gids, echt een hele gezellige Tahitiaanse meid die redelijk engels kon. We hebben gesnorkeld, een pearl market (klein bungalootje op het water) bezocht en dorpje doorgelopen naar een riviertje waar enorme alen in zaten van bijna een meter. Wna ging ze vis voeren; ze schijnen heilig te zijn hier. In het dorpje valt op dat de huizen allemaal open zijn: bedden staan half buiten op veranda's, daken van palmbladeren, enorme moestuinen en grafstenen in de voortuin. Wna verteld ons dat je hier in je eigen voortuin wordt begraven. Dan varen we verder naar het huis van onze stuurman; grappige man met een hele aanstekelijke lach. De mensen hier zijn relax en lijken altijd goed te pas! Onze ' kapitein' woont in een mooi huis op een eiland aan een lagoon. Hij hakt een paar kokosnoten door midden; we drinken de melk en dan gaat hij op een krukje zitten met daaraan een speciaal mes om de kokos te raspen.. Robert mag ook nog even raspen; tafels en stoelen in het water en onze lunch wordt klaargemaakt; rauwe vis (Mule), met komkommer, veel limoensap, tomaten en alle kokosrasp wordt in een soort zeefdoek van kokos gelegd en uitgewringd op de salade...kortom en met kokosmelk erbij. Het is heerlijk. Als toetje hebben we wederom lekkere verse ananas, bananen en meloenen. We lopen over het eiland achter zijn huis tussen de palmbomen door naar de andere kant; hier is de wilde oceaan; veel aangespoeld koraal en schelpen.. Op de terugweg nog weer uit de boot gesprongen en een heel stuk gesnorkeld. Daarna heeft Wna ons op de boot geleerd hoe we van palmbladeren een mand konden vlechten... . Tot slot een warm afscheid met twee hele dikke zoenen op de wang.

En voor de rest hebben we weer lekker op strandbedjes gelegen.... heel vervelend. De temperatuur is hier super; niet te warm, maar gewoon lekker door de zeewind. Wel verstandig om af en toe de schaduw op te zoeken.... want we zijn de eerste dag al verbrand ondanks onze zonnecreme... Ook 's avonds kun je - als je wil - hier gerust in je bikini blijven rondlopen. Ons huisje koelt 's avonds wel lekker af door alles open te gooien waait het er heerlijk door... De eerste avond in ons restaurant kwamen er ook nog dansers en danseresjes die de Tahitiaanse dans (soort van buikdansen en stampvoeten) hebben laten zien. De laatste dag hebben we een heel stuk langs het strand gelopen en kwamen we uit bij pension Maauiri (hier zouden we eerst naar toe zijn gegaan, maar was volgeboekt) zag er allemaal iets primitiever (8 hutten - oa boomhut) uit: wel heel erg leuk. We zagen onderweg ook dat er zowaar vlak naast ons nog een restaurantje aan het water zat (zaten allemaal locals) !!! Viel vanaf de straat niet op door de bush bush.We besloten hier (ondanks dat er bijna niemand zat) de laatste avond te eten omdat we 'ons' restaurant nu wel gezien hadden; bijna alle gerechten op de kaart hebben we gehad. We hebben weer heerlijke vis gegeten. Voor de rest was er niets in de buurt.....alleen maar groen, groen, groen, huisjes en voor een kleine supermarkt van (3 bij 3 moet je echt een auto huren). Er is 1 weg op het eiland en 1 brug die de twee delen van Huahine met elkaar verbindt... Kortom een heel mooi rustig eiland, beetje bergachtig, heel groen, veel bloemen en lieve mensen.

21 sept naar Bora Bora

Vanochtend zijn we naar Bora Bora gevlogen (half uurtje). De vliegtuigen hier lijken net als buslijnen bij ons. Iedereen verplaatst zich hier of met de boot of met het vliegtuig omdat het allemaal kleine eilandjes zijn. We zitten nu in onze bungalow op het strand pal aan zee. Ons huisje is lang niet zo mooi als het vorige maar prima en een heel mooi uitzicht..... Het weer was bij aankomst minder; bewolkt en zelfs even wat regen. Het is hier een stuk toeristischer.... dus wat meer restaurantjes op loopafstand en een supermarkt zodat we weer eens zelf ons ontbijtje / lunch kunnen maken. Net als in de vorige bungalow geen kooktoestel o.i.d..... dus wel 's avonds uit eten. Morgen hebben we een bootje gehuurd en gaan we een dagje varen en het eiland verkennen. Met onze mobieltjes kunnen we hier niet internationaal bellen..... en Internet gaat ook moeilijk hier. Op Huahine kon het helemaal niet.

P.s. Nogmaals bedankt ook voor jullie leuke berichtjes op het weblog en ook de mailtjes naar hotmail.
Liefs Robert en Joanda

22 -25 september vervolg Bora Bora

We hebben een dag gevaren in een klein bootje het eiland rond. Nou dat hebben we geweten.... voelde vaak als een 'Bertus de stier attractie'.... wat een golven! Drijf en drijf nat kwamen we weer terug. Ik vond het af en toe best eng.. en voelde me net een verzopen drenkeling op zo'n klein bootje met mn handdoekje omgeslagen. Gelukkig hebben we ook een paar hele relaxte rustige stukjes gehad op echt stralend blauw-groen water! Achteraf was het wel weer een hele leuke belevenis!

Verder hebben we nog een dagje hetr eiland rond gefietst; das wel makkelijk, je kunt gewoon 1 weg blijven volgen. Denk dat het zo'n 25 km was! Bora Bora is een mooi eiland al vonden we Huahine nog net iets mooier (minder toeristisch). Op Bora Bora zijn veel Fransen die een bedrijf zijn begonnen in de toeristische plaatsen. Dat zie je op Huahine helemaal niet!

25 september terug naar de hoofdstad Papeete

We worden wakker en onze bungalootje, ons bed, alles ligt vol bladeren en stof terwijl alle deurenen ramen dicht zijn! Het stormt!! Onze terrasmeubilair is ook weggewaaid....We gaan weer met de bus en het bootje naar het vliegveld (op een klein eilandje) van Bora Bora. Onderweg komen we nog twee bekenden tegen vanuit Huahine, een stel uit Cannes; was wel even gezellig! Zij hadden de dag er voor terug willen vliegen maar de vluchten waren gecanceld vanwege het weer en een kapotte radar... We blijven nu nog 1 nachtje in Papeete en vliegen morgen om 07.00 uur naar Auckland om 03.00 vannacht hebben we een wake-up call.....

Carolyn

Geweldig om de mooie reisverslagen te lezen. Super! Kan niet wachten op meer verhalen en foto's van Bora Bora!
Liefs, Carolyn

san

pffffffffff jaloers maar wij hebben ook genoten van een weekje KOS net terug. Lekker weertje en super relaxete vakantie gehad! Nog geen heimwee??

san

Mirjam

Wat een geweldige foto's!! ben jaloerds.

Zeker spannender dan Gooische vrouwen kijken op de bank op vrijdagavond :-)

veel plezier nog daar!

Martin

Klinkt idd leuk en zeer vermoeiend ;-).

Veel plezier van de Maharadja,

anja

we hebben weer genoten,ga zo door wij geniet met jullie mee. gr. Anja en fam.

Sally

Klinkt toch zeer aanlokkelijk!! Ik zou wel meer willen weten over het reilen en zeilen van F-P. Op eigen houtje het land doorreizen.. zelf je schema maken waar en hoe?... kan iemand helpen?

sa

leuk