Jo-en-Ro.reismee.nl

Adelaide - Kangeroo Island - Outback part 1 (8 - 16 nov)

7 - 16 november Adelaide - Kangaroo Island - The OUTBACK part 1

8 - 11 nov Adelaide

Ha! Daar zijn we weer! Poeh, de treinreis van Sydney naar Adelaide van 24 uur was een lange zit en niet super spectaculair. Vlak na Sydney reden we door de Blue Mountains en daarna was het vlakte! Enorme vlaktes! Dat is wel apart dat je zo lang door vlaktes kunt rijden zonder een dorpje o.i.d. tegen te komen. Wel emu's en kangeroes tegengekomen, dat wel en 1 tussenstop gemaakt in het mijnstadje Broken hill.

In Adelaide stappen we de trein uit en jeeeeeeeeeeeeetje wat warm hier!! Het is bijna 40 graden! (Sydney was rond de 20 graden). Dit is wel bijzonder voor de tijd van het jaar want het hoort hier nu eigenlijk rond de 25 graden te zijn (we hebben te maken met een hittegolf). We hebben een prima hotel in het centrum van de gezellige stad Adelaide! 3 nachtjes hotel hier! Volgende dag met de tram naar het strand! Een dolfijntje kwam nog voorbij! Daarna een dagje uitslapen en in de stad rondgelopen en ik ben hier nog 'even' naar de kapper geweest! Het was niet 'even' want het Aziatische kapstertje was heel precies en deed haar uiterste best om mijn haar in een leuke coupe te krijgen..... kostte blijkbaar veel moeite... Maar ze deed echt goed werk, ben nog nooit zo tevreden een kapsalon uitgelopen. De mensen zijn hier relax, maken graag een praatje en zijn echt trots op hun stadje (' It's better than Sydney en we're more relaxed!!') Ook hier weer heel veel (aziatische) eettentjes. De laatste avond Sushi gegeten aan de sushi train! Zit je met z'n allen aan de lopende band waar je af kan halen wat je lekker lijkt.

11 -14 nov Kangeroo Island.... geen kangeroe gezien

Vandaag hebben we ons bushcampertje opgehaald: Toyota 4 wheeldrive met zeer knusse (krappe) slaapmogelijkheid. Even later rijden we over het mooie Fleurie schiereiland via Victor Harbor naar Cape Jervis! In Victor Harber nog 2 NL leesboeken gekocht in een oud 2e handsboekwinkeltje. We kunnen nog mee met de boot van 18.00 uur naar Kangaroo Island! Dus daar gaan we! Rond 19.00 rijden we met ons bushcampertje op het eiland en overnachten op de eerste beste camping die we tegenkomen! Slapen is krapjes in de camper en bloedheet dus vroeg weer op!

12 nov noordkust Kangeroo Island
We maken een mooie rit over het eiland naar Kingscote (enige dorp hier op het 155 km lange en 55 km brede eiland) waar we een campinglampje gekocht hebben want tis pikkiedonker op de onbeheerde campings. Daarna onze eerste stop bij Emu Bay! Fantastisch mooi wit lang strand waar je gewoon met je auto het strand op rijdt en parkeert aan zee en je handdoekje uitstalt! Echt grappig! Paar uurtjes gelegen en gezwommen en daarna rijden we - over onverharde wegen - langs de noordkust verder naar Stokesbay! Via een korte wandeling door en onder rotsblokken door kom je op een heel mooi afgelegen wit strandje met een rockpool! Wat een mooi plekje! Nog steeds ca. 38 graden! Dus ook hier even afgekoeld. Begin van de avond rijden we richting het einde van het eiland (West end) en zakken af naar het midden omdat we gelezen hebben dat hier een beheerde camping is met douches etc! Leuke camping dus gelijk maar 2 nachtjes geboekt! 's Avonds kun je hier lekker buiten zitten, niet te warm meer! Ro ging douchen en ik zit daar lekker op mn stoeltje aan de bosrand...'t werd schemerig ... en in ene komen de dieren uit het bos zetten... Schrok me werkelijk een hoedje... De wallaby's hupsen langs je heen en ook een possum heeft ons de hele avond in de gaten gehouden.... voetjes van de vloer ....

13 nov zuidkust Kangeroo Island
Vandaag verkennen we de zuidkust van het eiland: eerst naar Sealbay! Een heel strand vol met zeehonden en babyzeehondjes! Mooi. Daarna op Vivionne beach gelegen! De zuidkust is een stuk grilliger en het water is ruig! Op het eind van de dag Flinders Chase national park (West end) ingereden! De Remarkable Rocks bezocht en Cape du Couedic! Ontzettend mooi! Heel veel zeeleeuwen gezien en de kust is echt prachtig hier! Bij de camping nog een wandeling door het bos gemaakt om Koala's te spotten en ja hoor, we hebben er twee gezien. Het lijken net knuffel teddyberen die in de boom gezet zijn! We hebben mooie foto's van ze!

14 nov richting Outback en geen leuk nieuws
De volgende ochtend gaan we weer met ons autotootje de boot op en varen naar het vaste land om vervolgens richting Outback te rijden. We gaan nu echt km's maken. We maken een stop in het toeristische Duitse dorpje Hahndorf en eten een lekkere bratwurst met kartoffelsalat... mmmmmm. Daarna rijden we nog een kleine 600 km door naar het noorden naar Port Augusta, het begin van de Outback! We stoppen bij een camping om daar in ons campertje te overnachten....... Maar als we onze koele auto uitkomen schrikken we een beetje van de enorme hitte! Dat wordt dus niet slapen in ons campertje, dus huren we een cabin MET AIRCO op het park! Het is 's avonds hier nog steeds rond de 40 graden!!! We kunnen nu weer even contacten met de buitenwereld en horen het slechte nieuws dat installatiebedrijf Cobben - Hekkert failliet is verklaard. Na 8 jaar het bedrijf geleid te hebben, heeft Robert het bedrijf iets meer dan 1 jaar geleden goed kunnen verkopen. Hij had er toen alle vertrouwen in dat de nieuwe eigenaar het bedrijf goed zou voortzetten. Helaas is het de nieuwe eigenaar niet gelukt om het bedrijf zo gezond te houden als de 25 jaar daarvoor! Dit is echt heel sneu! Omdat het al wat minder ging had Robert vlak voordat we op reis gingen nog een gesprek met zijn opvolger die aangaf dat hij verwachte rond oktober weer over de dip heen te zijn. Helaas niet! Triest is wel dat hij nu via de krant de schuld van het faillissement probeert af te schuiven op 1 project dat destijds nog door Robert is aangenomen..... Nou ja, gelukkig staat Robert hier boven en weten we en vele anderen met ons wel beter. Robert heeft deze dagen veel contact met het thuisfront over hoe en wat. We hopen echt het beste voor de jongens en dus op een doorstart door een goede partij! (Inmiddels bekend dat dit Morrenhof & Jansen is, dus dat lijkt prima en dat de werkzaamheden onder de naam Cobben worden voortgezet).

15 nov naar Cooper pedy
Na een rare onrustige nacht rijden we de volgende dag verder naar Cooper Pedy midden in de woestijn 500 km noordelijker. Door het nieuws is de sfeer even wat anders dan tot nu toe maar we gaan verder! En we weten dat we niets kunnen doen dan afwachten wat er o.l.v. de curator gaat gebeuren en we houden contact met het thuisfront daarover.

De weg naar Cooper pedy door de desert is heeeeeeeeeel lang en een hele aparte ervaring! Je ziet niets anders dan wisselende woestijnlandschappen en op deze ENIGE lange weg die dwars door de woestijn heen gaat kom je regelmatig enorme vrachtwagentrucks tegen (ECHT nog groter dan in de US!) en af en toe een toerist en..... we hebben onderweg 2 emu's gezien. In Cooper pedy huren we weer een cabin op een park aangezien het hier bijna 50 graden is met heel veel vliegen er gratis bij!!! Niet normaal! Buiten zijn is hier dus geen pretje! Cooper pedy is heel apart; het is een mijndorp in het grootste opaalmijngebied ter wereld. De meeste mensen leven hier van oudsher nog onder de grond! Niet zo gek met deze temperaturen! In het dorp zie je veel Aboriginals in groepjes buiten rondhangen met ..........gebreide mutsen op!!!

16 nov Oodnadatta track
De volgende ochtend hebben we een hele interessante rondleiding van een oude opaal-mijnwerker en wordt ons verteld hoe het opaal mijnen te werk gaat, hoe het ooit begonnen is en bezoeken we ondergrondse huizen en mijngrotten. Daarna rijden we een deel van de beroemde Oodnadatta outback track . Dit is echt OUTBACK! Op de onverharde weg hobbelen we gestaag met een gemiddelde van 60 km per uur voort. Na 300 km komen we in Williams Creek, een dorp met 4 inwoners en 1 oud beroemd hotel dat vol hangt met vieze stoffige visitekaartjes, BH's onderbroeken, vlaggen met afzenders erop. De eigenaar van het hotel werkte altijd voor de TV en had - zo gezegd- geen zin meer in ' gezeik en gezeur'... dus wat doe je dan; een hotel beginnen midden in de woestijn, ver weg van alles en iedereen waar alleen toeristen en truckchauffeurs komen die heeeeel erg BLIJ zijn dat ze eindelijk een stop kunnen maken na uren rijden door de hitte in de woestijn.

Na onze lunch in het Williams Creek hotel hobbelen we verder door de woestijn naar Oodnadatta (driest town of Australia). Dit aboriginaldorpje ziet er echt vies uit. Wat een zooi overal! We kunnen niet verder rijden want het volgende dorp is minstens een paar uur rijden en dan is het donker en les 1: rij nooit in het donker door de outback!. Dus we huren een kleine cabin op het enige caravanpark hier, nou ja, park kun je het echt niet noemen hoor; t'is meer een vies parkeerterrein met een paar van die hutjes er op gepleurd..... Nou ja gelukkig waren ze van binnen best schoon...

The Outback tot nu toe: een aparte ervaring (je snapt niet dat mensen hier kunnen wonen) die we niet hadden willen missen. Morgen rijden we verder naar het Red centre (hartje Outback): Alice Springs & omgeving! Tot dan!

Ron

Wat een ervaringen zeg! En die tegenstellingen! Het blijft boeiend ze met jullie op deze manier mee te beleven. Lekker blijven genieten.
Gr. Ron

Visje

Nou lieve mensen, errug bijzonder allemaal. Blijft leuk om jullie verhalen te lezen en jullie op de manier op de voet te volgen!

Geniet er nog maar even van. Nog 2 wkn. en dan zit de trip er alweer op..... 2 wkn? waar is de tijd gebleven. zie je hier nog zo achter 't huis staan met je slaapshirt :-).

Dikke kus en tot gauw.