Jo-en-Ro.reismee.nl

Outback part 2: The Red Centre: Alice Springs - PECH onderweg - The Rocktour!! (17-26 nov)

Hoi, we lopen iets achter met de weblog, dus nu maar weer eens aan de slag want voor je 't weet vergeet je wat voor moois je allemaal gezien hebt. En dit was wel - tot nu toe - het mooiste deel van ons verblijf in Australie!!

Na dagen gereden te hebben door de woestijn komen we de 17e nov laat aan in de woestijnstad Alice Springs (The Red Centre of Australia). Nog steeds loeiwarm hier dus we willen een accommodatie waar een zwembad is. We hebben een mooie camping gevonden net buiten de stad en huren daar weer een cabin met airco! Geen vliegen hier; wat aangenaam! De volgende dag lekker niks doen bij de camping en een beetje wasjes en boodschapjes doen omdat we hier weer lekker zelf gaan kokkerellen.

19 nov West MacDonell Ranges en PECH onderweg!!

Vandaag gaan we onze 4 wheel drive gebruiken want we gaan een ‘loop' ( ca. 350 km) rijden door de West MacDonell Ranges (west van Alice Springs). Onderweg stoppen we bij Simpson gap, Standley chasm, Ochre pits (deze plaats werd door aboriginal gebruikt voor ceremonies en het oker om hun lichamen te beschilderen), Ellery creek etc. Ellery creek is een waterhole in de woestijn tussen de rotsen met lekker fris water! We zijn daar lekker even afgekoeld. Het wandelen hier is trouwens weer geen pretje vanwege alle vliegen. We willen nu toch wel zo'n netje aanschaffen voor om je gezicht! Wat je hier ziet is een ruig bergachtig rood woestijnlandschap; heel apart! Onderweg kamelen gezien, wilde paarden en 1 schuwe ezel die ik natuurlijk ons brood moest geven.... Je kunt hier weer uren rijden zonder iemand tegen te komen. Rond eind van de middag begint ons acculampje te branden..... mmmmmm en na uren niets of iemand gezien te hebben rijden we nu net langs een aboriginal community Hermannsburg waar onze auto het dan echt begeeft... 't is balen maar eigenlijk je mag gewoon van geluk spreken dat je auto precies hier bij Hermansburg het begeeft....Dat is dan toch weer mazzel hebben! Robert loopt naar het dichtstbijzijnde ‘huis' om te bellen: 'moet je naar de plaatselijke telefooncel, 1 gezamenlijke telefoon voor iedereen'. Ik sta bij de auto te wachten en een aboriginal man met blanke vrouw stopt...de vrouw spreekt engels en heeft een satelliet telefoon bij zich dus bellen naar het alarmnummer van Britz (autoverhuurbedrijf). De man heeft inmiddels de motorkap al omhoog en het probleem geconstateerd: 'battery dead, battery dead! Need rainwater' (op zn aboriginal-engels...)! Dus ons drinkwater wordt door deze lieve maar enge uitziende aboriginal in de accu gegoten.... En ja hoor na even duwen (gelukkig liep de weg wat af) loopt de wagen weer! Dus daar rijden we weer (en de vrouw zou Britz wel weer afbellen voor ons!) We moeten nog 130 km naar Alice springs dus dat moet kunnen... Helaas na ca. 30 km stopt ie er weer mee!!! Helemaal niets! Daar staan we dan 30 km van Hermannsburg en 100 km van Alice.... En niets daar tussen in en geen bereik met de mobiel... Dus wachten op auto's.... Komt er op neer dat we 1 auto richting Alice springs en 1 auto richting Hermannsburg met een briefje op pad hebben gestuurd met onze gegevens daarop en met het verzoek om Britz weer te bellen. Nu maar hopen dat ze dat ook echt doen; maar die hoop hebben we; want mensen helpen elkaar. Inmiddels zitten we al een paar uurtjes te wachten en zweten IN onze hete auto (buiten was echt geen doen ivm de vliegen) en komt er dit keer een luxe wagen aangereden die stopt met een grote blanke man..... Meneer werkt voor de regering als messenger in de aboriginal community Hermannsburg en doet zich voorkomen als een soort van burgermeester van deze community. Hij zal wel even de hulptroepen in gang zetten zodat we teruggesleept kunnen worden naar Hermannsburg en evt. bij hem kunnen overnachten. Prima idee alhoewel misschien onze vorige verzoeken inmiddels ook wel in gang gezet zijn..... En ja hoor even later rijdt onze blanke vrouw met aboriginal man er weer langs verbaasd dat we hier weer staan. Ze stoppen meteen en bellen weer met hun sateliettelefoontje naar Britz autoverhuur. Britz deelt mee dat ze inmiddels de boodschap hadden ontvangen en dat er al iemand een uur geleden vertrokken is vanuit Alice Springs! Wowwwww nu is er dus van beide kanten hulp in gang gezet. Onze ‘burgermeester'... arriveert even later met de baas van de plaatselijke supermarkt uit Hermannsburg in een politieauto om ons weg te slepen.... Maar Britz is ook onderweg......Ze begrijpen het en blijven bij ons ( 't is inmiddels donker) totdat Britz wegenwacht is gearriveerd. Tijdens het wachten hebben we echt de meest interessante gesprekken gevoerd met die twee mannen over de aboriginal community Hermannsburg. Na vijf uur wachten rijden we met een nieuwe 1 accu terug naar Alice Springs. Eigenlijk was het gewoon hardstikke mooi om pech te hebben want nogmaals we zijn zoveel te weten gekomen over de Aboriginals. De volgende dag brengen we ongeveer de hele dag door in de garage omdat beide accu's en de dynamo kapot waren.... En we zijn nog even naar een desertpark gebracht door de dame van Britz en hebben in de garage 2 andere backpackers met pech ontmoet... .

21 -23 nov The Rocktour: Uluru (Ayers Rock), / Kata Tjuta (the Olgas) en Kings Canyon

We worden vanochtend om 06.00 uur opgepikt bij Toddies (het hostel waar we geslapen hebben) door Jake Smith van The Rocktour! Gelukkig kwamen we er gisteren achter dat we al bijna een week lang met de verkeerde tijd leven......

Met onze gids Jake en 19 anderen gaan we drie dagen op pad door de Outback (Ayers Rock, Olga's en Kings Canyon)! We hebben 2 nachten buiten geslapen(een beetje dan....) in de woestijn, geen toiletten etc.... dus puur natuur.....) We sliepen in 'swags': dit is eensoort van plastic koffer voor 1 persoonwaar je in ligtmet je slaapzakjeen die je helemaal dicht kunt ritsen! Wel zo fijn want er lopen hier dingo's en hagedissen rond......Minimale bewegingsruimte in die swags,liggen op keiharde grond, maar wel lekker warm en onder de prachtige sterrenhemel!Het was vergeleken met de vorige dagen ineens behoorlijk afgekoeld en veel wind dus we hadden eigenlijk ook een trui etc. mee moeten nemen voor de avonden maar goed ons slaapzakje, het kampvuur en alcohol hebben dat wel goed gemaakt. De gids was echt ontzettend leuk, een jonge ventdie helemaal lyrisch was over dit gebied en de aboriginalcultuur; dat was echt heel interessant! We hebben de Uluru (Ayers Rock) niet beklommen maar erom heen gelopen. Het is de grootste rots (monoliet) van de wereld en is heilig gebied van de Aboriginals. Als je hun wens wilt respecteren moet je deze dus echt niet beklimmen! En na alle verhalen van Jake over hun cultuur en geloof (enkele vrijgegeven ‘dreamtime stories' = hun bijbel) wil je dat eigenlijk ook niet meer. En..... het is ook nog eens zo! als je er OP staat zie je ‘m niet....

In het aboriginal centrum bij Uluru ligt het 'Sorry' boek! Hier staan vanuit de hele wereld echt de meest rare berichten in van mensen die spijt betuigen aan de Aboriginals omdat ze de heilige rots ooit zijn beklommen en dat er sindsdien hele nare dingen in hun levens zijn gebeurd... Waarschijnlijk wordt de rots zeer binnenkort ook afgesloten voor beklimming omdat ook de overheid de wens van de Aboriginals nu (eindelijk) wil respecteren. We hebben ook veel uitleg gekregen over aboriginal art: nu weet je waar de symbolen en vooral de vele stipjes en cirkeltjes voor staan wordt dat ook ineens heel leuk om naar te kijken! Er worden in de galeries in Alice Springs veel mooie en hele grote doeken verkocht met hun taal (tekens) er op en voor heel veel geld!

We hebben afgelopen dagen in totaal 20 km gelopen, veel km's gereden met onderweg steeds keiharde ROCKmuziek op in debus en keihard scheuren door de Outback! De laatste dag heeeeeeeeeel vroeg opstaan om Uluru sunrise (wat mooi die verschillende kleuren!) te zien nadat we de vorige avond - onder het genot van een lekkere maaltijd en bier - Uluru sunset hadden gezien. Na drie dagenwas de bus 1 grote zooi, stonk enwas iedereen behoorlijk stoffig, moe en vies. Maar goed dat hoort erbij en iedereen was erg relax in de groep! Deze drie dagen hebben we samen afgesloten met een etentje in The Rockbar in Alice Springs (daar krijgen we nog leuke foto's van) Deze tour was echt weer een hoogtepunt van onze reis!

24 - 26 nov Relaxen in Alice Springs

Deze dagen hebben we echt lekker niks gedaan: uitslapen, zwembadje, lekker lezen en op de 26e zijn we 's middags gevlogen naar Cairns: de tropische oostkust! Vanaf Cairns zakken we in 17 dagen af met onze huurauto naar Sydney en vliegen we de 14e naar Londen en de 17e naar Amsterdam! Tijd vliegt! Tot snel!