Jo-en-Ro.reismee.nl

De Oostkust: van Cairns naar Sydney, de laatste 17 dagen (26 nov - 14 dec)

26 nov aankomst Cairns

We zijn weer veilig geland in Cairns (was een onrustige vlucht): wat een verschil met het midden hier: zo groen (regenwoud) en een heel vochtig klimaat. We pikken onze huurauto op (weer een mooie toyota aurion) en rijden de stad Cairns in! Drukke en hele toeristische stad. 't Lijkt wel de Costa del sol....We nemen een hostel aan de esplenade (strandboulevard) en gaan een happie eten. Hier nog de rest van de avond op het terras doorgebracht met biertjes en een stel uit Hengelo. Was gezellie.

27 nov Daintree regenwoud national park: Cape Tribulation
We rijden nog een stukje noordelijker en bezoeken Cape tribulation, een van de weinige plaatsen waar het regenwoud grenst aan de zee. Echt een plaatje hier en hele mooie witte stranden! Wel op ELK strand waarschuwingsborden: pas op voor krokodillen en Jellyfishes (dus zwemmen mag niet). De route was erg mooi: veel zee, groene bergen, veel vogels en suikerriet- en bananenplantages. Helaas voelt Robert zich niet lekker; hij voelt zich als een vaatdoek (verkouden / hoesten en dat soort dingen...) dus op tijd naar bed!

28 nov Mission beach

Vandaag rijden we een klein stukkie naar Mission beach en boeken daar een leuk motelletje met zwembad: ik aan het zwembad en Robert beter worden in bed.

29 nov - 2 dec Airlie beach / Whitsunday islands

Ro voelt zich al weer een stuk fitter dus vandaag rijden we aardig wat km's. We rijden via Babinda (oud plattelandsstadje in noord Queensland) en bezoeken de boulders in de jungle (door het water gladgestreken rotsen). Onderweg zijn we ook nog gestopt bij de Wallamanwaterval! Mooi! We lunchen in de kustplaats Townsville en onze eindbestemming is Airlie beach bij de Whitsunday Islands (hartje great barrier reef)! We komen in het donker aan in Airlie beach en jeeeeeeeeeeeeeeetje wat een drukte! Dit is pas echt de spaanse costa brava maar dan in het klein en geen hoogbouw. Airlie beach is een straat met restaurantjes,hotels en vooral veel backpackers hostels. Wij boeken 3 nachten bij Magnums: een enorm backpackerspark: het is bijna een dorp op zich.... We brengen de avond door op het terras van Magnums (lange tafels met veel jongelui aan het bier en keiharde muziek). Dus wij doen gezellig mee. Volgende dag aan de lagoon doorgebracht (bij elk kuststadje hebben ze aan zee een lagoon: super mooi zwembad / meer gemaakt) waar je veilig kan zwemmen en met alle voorzieningen (douches, ligweiden etc.) en we boeken een twee-daagse zeiltrip door de Whitsunday islands! 's Avonds weer op het terras bij Magnums en de hele avond aan de klets geweest met een wat typische Australier die hier tijdelijk als kok werkt.

Zeilen in de Whitsunday Islands:
We gaan twee dagen zeilen op het zeilschip Apollo: met z'n twaalfen zeilen en 1 nacht slapen op een iets te kleine zeilboot plus de kapitein en z'n maatje Adam. Er is veel wind, dus goed zeilweer: onze kapitein is er razend enthousiast over! Lekker veel beweging in de boot..... We hebben een leuke groep (bijna alleen maar Fransen, een paar uit Zwitserland, 2 Denen en een Duitse). We hebben 2 keer gesnorkeld in onze wetsuits (moet je verplicht aan ivm de jellyfishes) en enorm veel (grote!) vissen gezien met de gekste printjes en meest felle kleuren en natuurlijk het mooie koraal! Enkele dagen later hoorden we trouwens dat iemand hier met snorkelen was overleden omdat die door een jellyfish in het gezicht was geprikt.....

De tweede zeildag zijn we 's ochtends heeeeeel vroeg opgestaan ( 06.00 uur...)om verder te varen naar White heaven beach! Dit is echt een plaatje! Wij kwamen daar als eerste aan met de boot dus we hadden het strand helemaal voor ons zelf! Later was het een enorme drukte toen meerdere boten hier waren aangemeerd... Eind van de middag komen we weer aan in de haven van Airlie beach en gaan we 's avonds eten en de kroeg in met onze zeilmaatjes en Adam! Was erg gezellig.

3 -4 dec stukje binnenland: Emerald - Rockhampton

We besluiten om een lus te rijden landinwaarts zodat we via Blackdown Tableland nationaal park kunnen rijden. We eindigen vandaag in Emerald. Emerald is een steenkolenplaats en het middelpunt van het centrale hoogland en is tevens het vertrekpunt voor de grootste saffiervelden van de wereld. Zo gauw je weer het binnenland in gaat is het weer een kwestie van veel km's maken op de enorme lange wegen en bijna niemand tegenkomen (geen mens en geen dorp). Wel een mooi koppel emu-babies met hun moeder gezien.

De volgende ochtend rijden we via de Capricorn highway naar Rockhampton. Onderweg de afslag genomen naar blackdown tableland national park: een enorm zandstenen plateau dat 600 mtr boven de vlakte uitrijst. Hier hebben we een wandeling gemaakt. Echt helemaal niemand te bekennen hier! Je hoort alleen constant het ritselen van bladeren (hagedisjes en slangen....). En de weg hier naar toe veel kangeroes, grote vogels en koeien op de weg. . Die koeien zien er trouwens heel vreemd uit hier! Moet je maar eens zien op de foto! Eind van de avond komen we aan in Rockhampton (Rocky) : 'beefcapital' van Australie.

5 - 6 dec Krokodillen en Fraser Island
Van Rockhampton rijden we eerst naar een Crocodile farm waar we een rondleiding krijgen van de eigenaar over zijn krokodillenboerderij. Hij had er 3000: bestemd voor leer en vlees. Is eens wat anders dan een boerderij van boer zoekt vrouw...Was boeiend om te zien! Daarna rijden we weer langs de kust zuidwaarts via Bundaberg (wereldberoemd om zijn Bundaberg rum) naar Hervey bay. Een mooie, luxe sportieve badplaats. Sportief omdat je hier langs de kust overal fitnessapparatuur staat en deze druk bezet zijn met jong en oud en veeeeeeeeel joggers. Op de 6e gaan we een dagje naar Fraser eiland, het grootste zandeiland ter wereld! Op het 123 km lange en 25 km brede eiland zijn heuvels, valleien met regenwoud en kristalheldere meren. Verkeersregels op het eiland: 30 km op de zandwegen en 80 km /u op de stranden. Dit eiland mag je alleen op met een 4 wheel drive. Nadat we met de boot over zijn gevaren verkennen wij het eiland met zo'n enorm grote 4 wheel drive bus en scheuren we inderdaad keihard over Seventy five mile beach... de verkeersborden staan inderdaad keurig op het strand. In het binnenland sta je om de 10 minuten bijna stil omdat er weer een auto vastzit in het zand.... onervaren backpackers in een 4 wheel drive....Onze chauffeur geeft hen de nodige tips. Het heeft hier veel te lang niet geregend dus het is echt mul zand en de paden zijn smal met heel veel kuilen; dus harder dan 20 km per uur red je ook echt niet! We sluiten de dag af met een frisse duik in Lake Mc Kenzie en hebben ook nog de resten van het oude schip Maheno gezien dat hier ooit gestrand is.

7 dec Rainbow beach

We wilden vandaag eigenlijk naar national park Noosa heads maar de man van de camping waar we overnachten zegt dat we beter naar Rainbow beach kunnen gaan voordat we naar de grote stad Brisbane (Brissy boy...zoals hij het noemt) gaan. Rainbow beach een prachtig groot wit zandstrand waar we lekker de hele middag hebben gelegen. Daarna voor de verandering weer eens zelf gekookt in ons mooie motelletje met keukentje buiten op ons balkon! Echt leuk!

8/9 dec de stad Brisbane

Rond de middag rijden we de grote stad Brisbane binnen op zoek naar een backpackerhostel. We vinden een hele leuke op loopafstand van het centrum. Leuk hostel met een enorm dakterras met mooi uitzicht op de skyline van Brisbane. In Brisbane beetje geshopt en te voet en met de nus verkend: het is een mengeling van hoogbouw van glas en staal en mooie 19de- eeuwse bouwwerken met name aan de rivier en leuke gezellige kleine parkjes midden in de stad.

10 dec Byron bay
Vandaag rijden we verder naar het hippie-achtige dorp Byron bay. Onderweg gaan we regelmatig de Bruce Highway af om binnendoor langs de kust te rijden. De kuststreek hier heet de Gold Coast met onder andere Surfers paradise. Heel apart: skyline aan zee met miss surfers paradise (meerdere...) die in hun mini-bikini en op hoge hakjes hier door het centrum paraderen... (foto!). 's Middags nog in Byron bay even op het strand gelegen maar dat was eigenlijk geen doen.... volledig gezandstraald. Wat een wind!! We zijn trouwens nu niet meer in de staat Queensland maar nu in New South Wales. In Byron bay lopen inderdaad veel hippieachtige figuren rond. 's Avonds aan het strand veel mensen aan de wijn, jointjes en in groepjes aan het trommelen... Grappig sfeertje!

11 dec Port Macquire
We rijden vandaag weer verder door het mooie heuvelachtige New South Wales naar de kustplaats Port Macquire! New South Wales is heel geliefd om zijn milde klimaat, mooie groene bergen, leuke dorpen en prachtige witte stranden. Hier ook geen waarschuwingsborden meer voor krokodillen en jellyfishes > Dus zwemmen in zee kan weer.

Ja klopt, we rijden redelijk veel. Moet ook wel; anders zijn we niet op tijd in Sydney...De afstanden zijn enorm hier. We proberen de laatste week zo gemiddeld 400 km per dag te rijden zodat we 's middags nog lekker op de plaats van bestemming kunnen doorbrengen. In Port Macquire hebben we weer lekker rustig kunnen liggen aan het strand. Dit stadje heeft heel veel mooie stranden en veel locals die hier na werktijd even op de plank het water in gaan. Hier hebben we het allerlekkerste Thais gegeten! Onderweg nog wel behoorlijke bosbranden gezien in de verte met blushelikopters.

12 dec Port Stephens: Anna Bay
Voordat we naar Sydney rijden onze laatste stop in Port Stephens. Mooi gebied. We rijden via Booti Booti nationaal park met heel veel meren vlak aan de kust en stoppen bij Cape Hawke om de berg te beklimmen en te genieten van het mooie uitzicht! 's Middags wederom weer lekker een paar uurtjes op het strand gelegen vlak bij ons motel. Port Stephens regio staat OOK bekend om de prachtige witte stranden, mooie duinen en veel Koala's hier. Er staan in deze regio ook heel veel mooie villa's in de heuvels aan zee.

13 / 14 dec: via Hunter Valley / Blue Mountains naar Sydney

De laatste rijdag! Wel raar hoor! We maken als eerste een stop bij Mc cafe waar je altijd gratis kunt internetten om hier een hotel te boeken voor vanavond in Sydney! We boeken een hotel voor een leuke lastminute prijs vlak bij het mooie Darling harbour.

We rijden vandaag een heeeeele mooie route: via de beroemde Huntervalley wijngaarden en de Blue Mountains rijden we naar Sydney! We slingeren door de heuvels en komen langs beroemde wijnhuizen en stoppen nog even bij de grootste van Australie: 'Lindemans'. Helaas kunnen we niet inkopen..... Daarna rijden we via een bergachtige route tussen de eucalyptusbomen door verder naar Blue Mountains waar we twee stops maken in Blackheath en Katoomba (bekend om de Three sisters). Heel erg mooi: het heeft wel wat weg van de Grand Canyon (north rim). Begin van de avond rijden we Sydney in en hebben we onze koffers weer opgepikt die we hier 6 weken geleden hebben achtergelaten . Vanavond hebben we heerlijk gegeten in Darling Harbour!

Australie is echt een heel leuk land! Australiers zijn vriendelijk, relax en is 1 van de meest harmonieuze multiculturele gemeenschappen ter wereld. Ze noemen het ook wel The Lucky country! We zullen de typische Australische uitdrukkingen niet vergeten!: Met stip op nr 1: No worries mate!!! Als jij zegt dankjewel dan zeggen zij altijd' No worries mate' en ' See ya' maar ook 'G- day', 'Hey guys', 'Awesome' (bijna alles is fucking awesome....') Hi Folks!!

De laatste avond .... Ik word er wel wat onrustig van en slaap ....niet... Morgen 23 uur vliegen naar Londen! Tot dan en tot heel snel!

San

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jullie komen terug maar heb inmiddels wel hard en vaak genoeg geroepen dat ik jullie zooooo heb gemist! tot over een paar uurtjes.

anja

joanda, wij zien elkaar 23 december heerlijk aan de borrel blij dat je terug bent en tot dan grt.

mirjam

goede reis terug en welkom in ons besneeuwde kikkerlandje!

Gerard

Al weer terug??? Waar is de tijd gebleven? Gelukkig heelhuids weer terug, ik zie je 23 ced bij zaza.