Jo-en-Ro.reismee.nl

Yosemite

Op naar Yosemite 19 aug reisdag

We zijn klaar voor een dagje rijden naar Yosemite park. Robert is de chauffeur en ik zet de route uit. We rijden zuidwaarts voorbij Santa Cruz langs de kust naar Watsonville. Bij Watsonville gaan we landinwaarts. Onderweg valt op dat er hier veel branden zijn geweest door de handgeschreven bordjes aan de kant met ' thanks firefighters' . We nemen de 152 landinwaarts naar Gilroy en Los Banos. Dit landschap lijkt op het Toscaanse landschap maar dan veel uitgestrekter. We rijden langs een enorm groot meer ' San Luis Reservoir'. Onderweg ruikt het sterk naar uien! Er passeren ook contiinu grote trucks afgeladen met uien. Onderweg stoppen we bij een fruitboer en kopen overheerlijke aardbeien en groentes voor te koken (want die kon je niet kopen bij de foodstore in San Francisco). De dorpjes waar we door heen komen zijn klein met oude houten verandahuisjes en natuurlijk de nodige drive-in foodstores. Van Los Banos rijden we naar Merced (hier is het nog platter dan in Holland met enorme maisvelden en her en der een verlaten range en graanschuur.Vervolgens nemen we de 140 naar Mariposa, het laatste dorpje voordat we Yosemite in gaan. Op goed geluk rijden we het park in om te kijken of we binnen het park nog op een caming terecht kunnen en dat kan! Eind van de middag arriveren op een hele mooie natuurcamping in Yosemite; camping Bridelveil. We kunnen zelf een plekje zoeken tussen de grote rotsblokken en bomen en foodstoragekisten (tegen de beren). Overal staan waarschuwingen om geen eten buiten te laten staan en deze op te bergen in de food-storage kisten.

20 aug Wandelen in Yosemite
De volgende ochtend rijden we met onze MINI- camper (zo'n kleine hebben we nog niet gezien....)naar Glacier point, we hebben onze bergschoenen aangetrokken voor een wandeling. Voordat we begonnen aan onze wandeling liepen we langs een aantal Amerikanen die telescopen handden opgesteld om naar de 'Half dome' (hoogte 8842 ft) te kijken waar bekenden van hun naar de top waren geklommen. We mochten ook even een kijkje nemen en zagen mensen op de top; heel bijzonder. We volgen de borden naar Yosemite valley. Het is bloedje heet maar de wandeling is tot nu toe ( na ca 2 uur) nog goed te doen (bergafwaarts). Onderweg hebben we nog een leuk gesprek met een echte oude neger amerikaan van 74; spectaculair verhaal over zijn kleinzoon die ook bij de brandweer zat. Na ca. 2 uur komen we bij een waterval en meertje; heerlijk verkoelend en even uitrusten. We denken dat we er bijna zijn maar komen er niet veel later achter dat we nog maar bijna op de helft zijn!!! We klimmen enorm en het is echt zwaar! Na ca. vijf uur wandelen komen we bij de Nevada Falls; echt schitterend! We trekken onze bergers uit en gaan in het ijskoude bergmeertje staan en dompelen ook ons hoofden in dit ijskoude bergwater! Dit was echt heerlijk want we waren al behoorlijk stuk en hadden verkoeling nodig. Na totaal bijna 7 uur te hebben gewandeld komen we dan eindelijk bij DE weg. We nemen de bus naar Yosemite village en eten een beetje en drinken (heeeeeeel veel) daar. Onze benen doen het echt bijna niet meer en we strompelen weer naar de Yosemite-pendelbus. Oeps... hier komen we er achter dat er geen bus meer rijdt naar Glacier point (daar staat onze camper).... Die gaan maar twee keer op een dag.... Wat nu (' You have a problem') Onze buschauffeur roept via z'n walkie talkie zijn collega's op of iemand iets voor ons kan doen. Het is chaufeusse Andrea die ons na haar dienst wel wil brengen voor 80 dollar. We wandelen naar de busgarage en wachten daar op Andrea. Andrea, een aardige moeder van 2 kids, is normaal schoolbus driver elders in California en is nu voor het eerst een seizoen aan het werk als chauffeur in Yosemite (kost en inwoning). Zij brengt ons in het pikkiedonker naar Galcier point. Het is een dik uur rijden. De typische Amerikaanse uitdrukkingen van Andrea tijdens onze ' taxirit'; ' Ooooooooooh my gosh', 'holy cow' en ze noemt mij 'sweety') zijn weer om te lachen. Het was een topdag en een wandeling om niet te vergeten zo mooi!

henk en marja

Onze eerste reactie is Oh Oh Oh
Onze tweede wat een mooie foto's, die van San Francisco zo herkenbaar (waar jullie op de boot zijn gegaan was de camping waar wij hebben gestaan)
Harstikke mooi dat jullie wel in Yosemite kunnen overnachten.
We kijken uit naar jullie verdere "belevenissen".
Groetjes Henk en Marja

jarin

Ik heb vandaag gewonnen met 11-1 wel makkelijk.
Nu staan we eerste.
Met een dictee van twenterand. Was ik in de klas de beste. En dan mag ik naar het gemeentehuis. in de Raadzaal. En dat gaat voor heel twenterand. het gaat samen met groep 7 en groep 8.

groetjes van ons allemaal.