Jo-en-Ro.reismee.nl

CAPITOL REEF- NATURAL BRIDGES– MOAB/ARCHES – DURANGO/SILVERTON – MESA VERDE – GRAND CANYON – ROUTE 66 (30 aug t/m 8 sept)

30 aug Capitol Reef

Van Bryce Canyon rijden we op de 12(noord -oost) via Escalante, Boulder en Grover verder via de 24 naar Capitol Reef! Niet zo ver; dikke 2 uurtjes rijden. Onderweg hebben we het er nog over dat dit toch niet weer heel anders kan zijn qua natuur dan de andere parken.... Toch wel. Capitol Reef is minder populair maar een heel mooi nationaal park. Het is bekend om de Waterpocketfold; een 160 km lange plooi van het aardoppervlak dwars door het nu ruige woestijnbekken. Er zijn geen dorpen. Er staan van oudsher nog enkele Mormoonse huisjes en een iniminie-schooltje in Fruita. Hier is ook de enige kleine camping. We nemen een kijkje bij de camping; is het wat? Ja, de leukste camping tot nu toe, met lekker gras waar je op kunt liggen!! ( ipv rotsen en zand.....) Er staan paarden, fruitbomen en de herten komen 's avonds gras eten op het kampeerterrein en dat alles tussen de enorme vurige hoge, ruwe rotsen en aan het Fremont-riviertje! Erg mooi. In het Mormoonse huisje vlakbij de camping verkoopt een vrouwtje verse fruittaartjes die je daar onder de appelbomen kan opeten! Doen we.... Heerlijk! We zijn nog een doodlopende zijweg van het park ingereden (scenic drive) en gewandeld bij ' Grand Wash' Daarna heerlijk op de camping.....Robert heeft z'n eerste mega T-bone steak op de BBQ klaargemaakt! Erg goed gelukt!

31 aug van Capitol Reef naar Nationaal park Arches

Vandaag moeten we een behoorlijk stuk rijden. We rijden door via de 24 naar Hanksville en besluiten daar dat we via Lake Powel (Colorado river) gaan rijden. We rijden door Glenn Canyon! Een hele mooie route en komen bij Hite waar we de Colorado over gaan. Heel mooi te zien hoe hier de brede Coloradorivier door de Glenn Canyon kronkelt. Op de kaart staat een kampeerterrein aangegeven aan de rivier; we nemen de afslag, maar er is niets behalve een vaag leeg parkeerterreintje... en wat vervallen gebouwen. We besluiten door te rijden naar Moab via de 95 en stoppen onderweg bij Natural Bridges en bekijken alle drie bruggen (Sipapu Bridge, Kachina Bridge en Owachomo Bridge). De laatste brug, de mooiste en de kortste looproute.... daar lopen we naar toe; een afdaling de Canyons in. Daarna rijden we via de 191 naar het noorden naar Moab. Begin van de avond komen we aan en we nemen een stukje 128 langs de Coloradorivier en gaan op een onbeheerde camping (10 plaatsen strak aan de rivier) staan. Je moet je geld in een envelopje doen. Heel leuk plekje zo aan de rivier; lekker weer gebbq-ed en het is hier heeeeeeeeeeel erg warm! 's Avonds werd het wat minder aangenaam hier; buiten zitten was niet relax vanwege de enorme hoeveelheid vliegjes (woestijnvliegjes hoorden we later.... die prikken niet maar bijten). Ze zijn zo klein dat ze door de hordeuren van onze camper gaan! Dan maar de lampies uut en op tied naar bed; het is echt te warm om te slapen en de generator voor de airco mag hier niet aan stond GROOT op de borden. Was dus een minder relax nachtje....

1 sept Arches verkennen

Vanochtend vroeg op om het Nationaal park Arches in te rijden. Aan het einde van het park (doodlopende weg van ca 30 miles) is 1 camping die bijna altijd vol is.... we nemen de gok en er is volgens de beheerder nog 1 plekkie vrij! Leuke primitieve natuurcamping hoog en tussen de rotsen. Zijn nog even lekker wezen lunchen in Moab op zowaar een gezellig terrasje (die kennen ze hier bijna niet...) De rest van de dag het park Arches verkend en vele mooie bogen bekeken en vanaf de camping nog een mooie wandeling van een paar uur door Devils Garden.

2 sept van Arches naar Durango

We pakken een hele mooie binnendoorroute door de bergen naar Ridgeway (via de 46 - 90 - 145 -62). Vanaf Ridgeway nemen we 550 zuidwaarts door de San Juan Mountains (uitlopers van de Rocky Mountains!.....). We kronkelen hoog door bergpassen en het weer wordt ineens behoorlijk slecht; voor de eerste x regen! We komen door Ouray en Silverton; beide echte cowboyplaatsjes. We zijn inmiddels in de staat Colorado! Eind vd dag komen we aan op ons RV park net buiten Durango. We gaan in Durango een heerlijk hapje eten en de volgende dag nemen we de stoomtrein om 09.00 van Durango naar Silverton.

3 sept met de stoomtrein naar Silverton

We zitten in een open wagon, dus hoe hoger we de bergen in gaan des te kouder het wordt. Het is een hele mooie rit hoog door de bergen met het enorme fluitende geluid van het stoom afblazen. In Silverton komen we aan; dit is echt een heel leuk oud cowboystadje hoog in de bergen. We nemen een lunch in een kroeg met een indrukwekkend interieur en een enorme bar met drank! Ook veel stoere, grote indrukwekkende Harleyrijders hier ivm de jaarlijkse bikertour. Na een paar uurtjes weer terug met de stoomtrein (totaal 7 uur in de trein gezeten vandaag!) en nog even Durango verkend. Van Durango hadden we iets meer van het historisch centrum verwacht, een beetje a la Silverton.... maar daar kon het niet aan tippen. Het is toch een aardige grote moderne stad geworden...

4 sept van Durango naar Mesa Verde

Na een klein uurtje rijden zijn we al in Mesa Verde. Het is heerlijk weer en we gaan weer op de camping IN het Nationaal park staan. Je merkt dat het nu een stuk rustiger is op de campings alhoewel dit weekeinde wel drukte wordt voorspeld ivm Labordayweekend (Laborday; eerste maandag in sept); dan gaan alle Amerikanen met hun enorme campers (touringcars met uitschuifbare panelen) met auto erachter lekker kamperen. In Mesa Verde zijn rotswoningen, putwoningen (kiva's) en pueblo's (dorpen) -die door indianen (Anasazi) bewoond werden tot de 15e eeuw - ontdekt. We rijden door het park en bezoeken Spruce Tree House. Heel bijzonder! We rijden terug en het wordt enorm donker hier hoog in de bergen; onweer! Heel eng dichtbij! Echt nog nooit zo'n enorme knal van dichtbij meegemaakt; dacht echt dat de achterkant van de camper er af lag......We rijden maar even door naar Cortez; shoppen in de mega Wall Mart. Daarna weer terug naar de camping en het is weer heerlijk droog, maar wel wat frisser. Ook op deze camping met veel gras en kleine boompjes lopen de herten aan en af! Mooi is dat! Morgen op naar Grand Canyon!

5 sept naar de North Rim van Grand Canyon

Via Cortez nemen we 160 zuid west waarts richting Flagstaff. Halverwege nemen we de afslag 98 naar Page en via Marble Canyon over de mooie 142 meter lange Navajobridge. Over de hellingen van het Kaibab Plateau met enorme wijdse uitzichten rijden we Jacob Lake aan de noordkant Het Grand Canyon nationaal park binnen. We rijden door naar de camping in het park maar die zat helemaal vol. Dan de camping net buiten het park. Het was een lange rit en het is al laat dus steken we lekker de BBQ aan. De nachten zijn hier heel erg koud!

6 sept North rim verkennen

's Ochtends is het weer heerlijk weer, ca. 28 C en een lekker stevig windje. We rijden door het enorme bos naar de Grand Canyon Lodge; Als je over het plateau van de Canyons rijdt is het alleen maar bos en zie je eigenlijk nog niets.... De Grand Canyon lodge is een heel mooi gebouw van natuursteen en boomstammen op de afgrond van de Canyon. We maken een korte wandeling echt langs de afgrond naar het uitertste puntje van Bright Angel Point. Hier heb je een fantastisch uitzicht!! 's Middags gaan we een ECHTE wandeling maken. We lopen een deel van de North Kaibab trail; Anderhalf uur naar beneden de Canyons in en dan weer 2,5 uur omhoog (geen enkel vlak stukje....!). Daarna rijden we nog een stukje van de Cape Royal Road naar Point Imperial; weer een fantastisch uitzicht! ‘ Savonds hebben we wel een dineetje verdiend en lopen we vanaf de Camping naar het Kaibabrestaurant; ook in zo'n mooie lodge; Robert aan de full rack spare ribs en ik aan de Beer stew! Echt lekker!

7 sept: op naar de South rim van Grand Canyon

Van de North naar de South rim is het ca. 200 miles rijden; je moet er helemaal omheen. 's Ochtends eerst nog lekker buiten gezeten op de camping; en rond 11.00 zijn we gaan rijden (via 89) en via de 64 komen we vanaf de oostkant het park binnen. De eerste stop maken we bij Desert Vieuw (daar kun je een oude toren in vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt), dan maken we nog verschillende stops en we eindigen bij onze camping in Grand Canyon Village; er is nog ruimte . Vanmiddag maken we een wandeling vanaf het station (spoor van Williams naar Grand Canyon Village) langs de afgrond van de canyons (heel mooi vlak pad) naar Mohave point. Vanaf daar nemen we de 'red' bus naar het laatste punt 'Hermits rest' en we gaan weer terug met de 'red' bus naar het centrum. Onderweg zien we zonsondergang. In het pikkie donker lopen we vanaf het centrumpje naar onze camping in het bos..... Iedereen heeft een zaklamp.....gelukkig komt er af en toe een auto langs. We stonden eerst bij de verkeerde camper blij te zijn dat we er waren....onze stond gelukkig niet veel verderop.

8 sept: South rim verkennen..... de lucht in
Vanochtend wordt ik wakker van een raar knisperend geluid; onze camper staat strak aan een boom en ik zie vanuit mn stapelbedje ook steeds die boom heen en weer gaan. Kijk nog eens goed en zie dan een enorm hertenhoofd voor onze open raampje... Das nog eens leuk wakker worden! Na ons ontbijtje rijden we naar Imaxtheater in Tusayan hier vlakbij! Een gewelidige film alsof je zelf op het water door de Grand Canyon gaat. Daarna rijden we naar Grand Canyon airport.... ' zullen we het doen of niet?' We gaan eens informeren en een nog geen uur later zitten we in de helicopter boven de Canyons. Echt het aller aller mooiste!!! Ik zit voorin naast de piloot en Robert zit achter me met nog twee anderen. Het was echt geweldig; muziek van Coldplay in de koptelefoon en 'zweven' over de Canyons............! Wat een uitzicht! En met de helicopter vlieg je heel laag; dus je kan echt de bodem bekijken!

Daarna rijden we zuidwaarts verder naar Williams (route 66 dorpje) eten lekker op een fifties terras en nemen vanaf hier een heel stuk route 66 via Seligman naar Kingman. Onderweg stoppen we bij Hackberry General store. Een enorme oude keet met oude auto's er voor en van binnen helemaal jaren 50! We voeren ook nog even ons oude brood aan twee hele mooie ezeltjes die er vlak naast staan. Echte ezels zie je hier niet veel (wel muilezels!). We eindigen onze dag in Needles op een RV park. We zitten inmiddels weer in de Moave desert, dus hier is het echt weer heerlijk warm en 's avonds koelt het ook niet af. We hebben gisteravond lekker tot 23.00 uur aan het zwembad gelegen. Er is verder niemand. Nu zijn we even de wasjes aan het draaien... moet ook gebeuren. Straks rijden we verder via Joshua Tree Nationaal park naar Palm Springs.

hj en roelien

Hoi Jo en Ro,

Wat een mooie verhalen! Zo te lezen genieten jullie er echt van en ondernemen jullie veel leuke dingen. Ik zou zeggen: Ga zo door! Hier in Hoonhorst is het vergeleken met jullie verhalen toch wat aan de saaie kant maar op zich gaat alles prima hier. Met Spencer gaat alles goed, groeit als een speer en het lijkt erop dat Teunis hem ook iets aardiger gaat vinden......
Afgelopen zaterdag Gea en Dinand aangemoedigd bij de Triathlon in Vroomshoop, was een leuke happening en ze hebben het heel goed gedaan.
Nou Jo en Ro, kalm an doen en ik ben al weer benieuwd naar de volgende verhalen.
Groetjes uit National Park Hoonhorst City

Mirjam

Vrijdagochtend op kantoor.. Echt geen zin vandaag.. Besluit mezelf te kwellen en jullie verhalen te gaan lezen.. Nu nog minder zin.. :)

Klinkt allemaal heerlijk zeg! Ik ben afgelopen weekend met vriendin weekendje naar Barcelona geweest. Was echt genieten, maar toch anders dan met heli boven de grand canyon!

Geniet ervan!
Dikke kus Mirjam

Dirk Jan

He wereldreizigers.......

Ha ha, ik herken wel wat Mirjam schrijft. Ik liep vandaag ook niet echt over van de motivatie, het is weer de tijd van begrotingen etc opstellen en dat is zoals je weet dodelijk saai. Ben nu net klaar en ik dacht ook, kom laat ik mezelf weer eens kwellen en de update van mijn vriendje en vriendinnetje lezen......
En het is als een open deur intrappen als ik zeg dat dat weer prima gelukt is;-)!
Super om te lezen! Geniet ervan en zweef nog even verder.

Greetings
DJ

Ron

Ongekend! Wat een mooie belevenissen! Lekker blijven genieten en groeten vanuit een natuurrijk Hengeloooo!

Brigitte Gehring

Wat een superreis maken jullie. Heerlijk om te lezen en te genieten van jullie avonturen.

De USA met haar prachtige nationale parken is gewoon magnifiek. Bryce, Zion Grand Canyon geweldig!!!!

Groeten van Dick en Brigitte uit Enschede.

Jeroen

He Jo en Ro,

Leuk verhaal, maar jullie avonturen kunnen bij langena niet tippen aan de fantastische feestweek hier in Vroomshoop!!! (probeer ik mezelf maar wijs te maken,zucht...)

groetjes Jeroen en Huis

vierzonen 22

hoi joanda en robert, mooi dat het zo goed gaat met jullie, het ziet er allemaal prachtig uit.
ik had niet gedacht dat het zo mooi zou zijn in amerika.
joanda je je lijkt wel een filmster op die foto van die helicopter.
maar inderdaad, ik ben het met jeroen eens, de feestweek in vroomshoop is toch net iets leuker.
(was best leuk)
we zijn nu lekker aan het uitrusten van de beurs.
gisteravond na de beurs nog even naar de kermis geweest, maar helaas, na een rondje swingmill was ik alweer misselijk. ook nog in het reuzenrad geweest met roelien en HJ. Roelien was heel erg bang, en dat was best grappig, want we mochten helemaal niet bewegen. groetjes en liefs
dinand, gea, jarin en kristel