Jo-en-Ro.reismee.nl

Nieuw Zeeland - Noordereiland ( 26 sept - 9 okt)

26 sept / 27 sept van Tahiti naar Nieuw Zeeland: Auckland (Noorder eiland)

We vliegen om 07.00 uur en na 5 en half uurtjes vliegen landen we om 12.30 uur in Auckland. Het is hier nu 11.30 uur maar dan al wel 27 september! Dus de 26e sept hebben we dit jaar zo goed als overgeslagen. We gaan met de shuttle naar het verhuurbedrijf en even later stappen we in onze Golden car. Een goudkleurige ford mondeo met het stuur aan de 'verkeerde' kant........ Overal waar je komt zie je folders folders en nog eens folders voor backpackers; dus genoeg info over wegen, de stad en overnachtingsmogelijkheden; we rijden (links!!) naar het centrum van Auckland, naar een backpackershostel en huren daar voor 2 nachtjes een kamer. Vanaf hier kunnen we naar het centrum en de haven lopen. Het is frisjes (zo'n 17 graden) maar gelukkig schijnt het zonnetje (nog) wel. De winter is net afgelopen! Eind vd middag lopen we langs het Civictheater en zien dat Mama Mia de musical vanavond speelt en er zijn nog kaartjes voor een heel leuk prijsje! Nadat we in een Foodcourt Vietnamees hebben gegeten zitten we in het mooie theater; echt heel erg mooi van binnen en Mama Mia was ook heel erg leuk en swingend! (later op tv zagen we nog een documentaire over de hoofdrolspeelster met haar kids).

28 sept Auckland verkennen

We kopen een dagkaartje voor de 'Linkbus ' en rijden zo'n beetje door alle wijken in en rond central Auckland; onze eerste stop Victoria Street Market; een oude fabriek met winkeltjes, daarna de wijk Parnell: leuke wijk is dit en New market (shopping center) rijden we door. De stad heb je snel gezien; het is wel heel uitgestrekt met overal woonwijken en veel parken maar niet echt een leuk centrum, behalve Queenstreet met vlak daarbij de city sky tower. 's Middags een eindje toeren in onze Mondeo naar Mission bay en park Eden. ' s Avonds lekker bij de thai gegeten, overal zie je hier overigens (ongezellige) aziatische eettentjes en ook heeeeeeeel veel aziaten (studenten?) lopen hier in de stad.

29 sept - 2 okt Paihia (Bay of Islands- noord - oost)

De volgende dag rijden we via de 1 naar het noorden; het weer wordt steeds minder en het regent.... Jammer! We lunchen in Mangawhai en rijden door naar Paihia bij de Bay of Islands. Hier huren we voor drie nachtjes een klein schattig appartementje. Eindelijk een bank(je), tv, keukentje.... Dat is dan ook wel weer even lekker. Koken, wasjes draaien en dat soort dingen zijn we dan ook voornamelijk druk mee geweest hier. Ook hebben we - nadat de Tsunami ('The Shockwave-warning!!') waarschuwing was ingetrokken - een dag gezeild met 8 anderen op een catamaran door de Bay of Islands. (De tsunami op Samoa is hier echt hot news, op het vliegveld in Auckland worden slachtoffers opgevangen en er gaan ook veel hulptroepen (Kiwi's) vanaf hier naar Samoa).

Helaas hebben we tijdens onze zeiltocht geen dolfijnen gezien, maar het was weer lekker frisjes en vooral mooie uitzichten, we hebben nog een leuke wandeling op een eiland gemaakt waarvoor we aan anker zijn gegaan voor de lunch. Ook zijn we vanaf Paihia nog een middag naar Kerikeri geweest, naar een oud Maori dorp; Rewa. Die plaatsnamen hier trouwens zijn echt moeilijk te onthouden... wat dacht je van; Kawakawa, Kohukohu, Matakohe en ga zo maar door..... Dit is 'Maorisch', een heel raar taaltje.

3 okt Cape Reinga

Vandaag rijden we naar het noordelijkste puntje; Cape Reinga; hier komen de Tasman sea en de South Pacific ocean bij elkaar. De zon schijnt, het is mooi en het landschap onderweg ook; heel veel heuvels, veel groen en vooral heel veel schapen met lammetjes en koeien die op de hellingen druk aan het grazen zijn. Vanaf Cape Reinga zijn we weer terug gereden (paar keer in de slib geraakt op het grind bergafwaarts.....) richting Auckland en hebben we 's avonds in Whangarei in een motel geslapen. Robert is in Amerika de chauffeur geweest en hier in Nieuw Zeeland ben ik dat. In het begin een beetje wennen dat links rijden maar het went snel; slechts 1 x tot nu toe verkeerd de rotonde opgereden...

4 okt naar schiereiland Coromandel

De volgende ochtend - nadat we de Whangarei falls hebben bekeken - zijn we doorgereden naar het schiereiland Coromandel (ten oosten van Auckland). Het is hier draaien door de bergen en voorzichtig rijden met de hevige regen.... Onderweg stoppen we bij een heel mooi idyllisch theehuis met een grote tuin met sinaasappelbomen en nog veel meer fruitbomen! Hebben heerlijke peer-ginger taart genomen en we hebben nog even gezellig bij de ezels gestaan. Die hebben we in Nieuw zeeland nog niet gezien. Daarna rijden we door naar Hot water beach. Gelukkig is het dan even droog en trekken we onze slippers aan om het water te voelen; het is inderdaad een stuk warmer door de vulkaan hier in de zee. Daarna op zoek naar een slaapplek wat niet echt wil vlotten... het is al donker, het regent.....Uiteindelijk belanden we in een hostel boven een cafe in Waihi (oostkust - Bay of Plenty). Het cafe is vol gezet met stoelen en banken omdat er vanavond een hele belangrijke boxwedstrijd plaatsvindt... Tuurlijk gaan wij ook kijken; het cafe zit inmiddels vol met allemaal stoere locals en de wedstrijd duurt maar liefst 5 minuten totdat de held Tua zijn tegenstander knock out heeft geslagen (mijn oude buurman in het cafe had het al voorspeld). De buurman verteld ons over het boxen (hij zelf was ooit bijna prof....) en Nieuw Zeeland en geeft ons nog wat tips. Wat de steden betreft vond hij Wellington en Napier een echte aanrader en Auckland vond ie maar niets. Hij vertelde ook dat de Nieuw Zeelanders een hekel hebben aan Aucklanders en ze noemen hen ' Java's'. Heb even niet meer onthouden waar het voor stond maar positief was het iig niet.

5 en 6 okt Rotorua ( centrum van het Noordereiland)
We rijden vandaag naar Rotorua, een stadje midden in het vulkanische landschap. Onderweg zie je overal dampen / stoom van gassen uit de aarde, heel apart. We slapen in een YHA hostel in het centrum. Het is hier nog veel kouder (ca. 5 graden)!!! en het regent heeeeeeeeeeeeeeel hard. Daar worden we niet echt vrolijk van.... Ik heb een blits...regenjasje gekocht en voor vanavond hebben we een cultureel 'Maori uitje' geboekt in Te Puia, 5 minuutjes rijden hier vandaan. We worden ontvangen en krijgen uitleg over de maori-cultuur en haar rituelen, dan komen we in een gebouw waar voor ons wordt opgetreden (zang, dans en muziek door mannen en vrouwen in vreemde kostuumpjes). Samen met drie andere dames moest ik natuurlijk ook het podium op om de ....... te leren. Daarna kregen we Hangi (vlees en groente dat onder de grond met hete stenen wordt klaargestoomd). Het eten was lekker! Daarna nog langs de geiser in een treintje maar die ging op dat moment geen water spuiten.

De volgende dag nog steeds regen; we rijden naar Waimangu bij de berg Tarawera (slapende vulkaan); een vulkanisch gebied waardoor je kunt wandelen. We hebben bijna twee uur gewandeld en het was echt heel apart om te zien; de Inferno en de Echokrater, modderpoelen en de Waimangu geiser (was de grootste geiser ter wereld en tussen 1900 en 1904 actief, kwam om de 36 uur tot uitbarsting; 400 mtr hoog waarbij zand, stenen en modder in de lucht werden geworpen). Hier staat vlak bij een groot wit kruis omdat er destijds vier toeristen zijn omgekomen bij de uitbarsting . Het is heel bijzonder hier te wandelen; je hoort hier op allerlei plekken rare borrelende geluiden en het lijkt net alsof het water in het Frying pan meer kookt.

S Middags gaan we naar de Polynesian Spa in Rotorua; hier hebben we lekker buiten in de regen in de warmwaterbronnen (in het vulkanisch landschap) gezeten. Schijnt ook goed voor de huid te zijn.... Dat hebben we geweten; we hebben beiden nog nooit zo'n droge huid gehad de volgende dagen... Maar het was er heerlijk om in op te warmen!!

7 /8 okt naar Napier...............
We wilden vandaag doorreizen naar Napier; een mooie art-deco stad aan de oostkust verder naar het zuiden. Vlak na Taupo komen we tot de ontdekking dat de 5 is afgesloten. We vragen hoe dit kan; blijkt dat door hevige sneeuwstormen, in het gebergte waar de je door moet, er driehonderd mensen met hun auto's sinds gisteren vastzitten en nu geholpen worden om weg te komen.....het zou nog een kleine 2 uur rijden zijn en het alternatief is 8 uur rijden via een andere weg. We besluiten om Napier over te slaan.... Wel jammer want daar is het rond de 19 graden en zon..... en het schijnt een hele leuke stad te zijn! We moeten nu zo langzamerhand ook wel richting zuider-eiland gaan dus besluiten we om naar Wellington te rijden. We rijden op de 1 via Turangi richting Okahune. Onderweg ontdekken we dat we langs een skigebied komen en we besluiten daar eens een kijkje te nemen in Whakapapa village (skidorp). In verband met de enorme wind en het lawinegevaar is vandaag een klein gedeelte van het skigebied geopend maar de voorspellingen voor morgen zijn goed. Dus we gaan op zoek naar een verblijf hier om morgen een dagje te gaan skien!! Er staat hier een fantastisch mooi kasteel vlakbij waar je kunt overnachten! We besluiten 2 nachtjes te boeken hier! Wauw! De volgende dag was het weer goed; strak blauwe lucht en bijna het hele skigebied is nu weer open. Het weer is hier echt heel typisch en zo veranderlijk.... Maar de omstandigheden nu (sneeuwstormen etc. in de lente waren wel erg extreem hoorden we). We huren een broek en ski's en we hebben een lekker dagje geskied! Boven waaide het wel heel erg hard en was het best koud in de lift en in onze regenjasjes maar toch prima te doen en aan het eind van de dag hadden we onze gezichten behoorlijk rood van de zon!

9 okt naar Wellington

Vandaag een lange rijdag naar Wellington; we zijn door het nationaal park via Wanganui (westkust) - Bulls - Levin - Waikanae -Porirua hier naar toe gereden. Onderweg door best veel dorpen gekomen en door heel mooi landschap met veel kleuren groen en bomen in de bloei en wederom weer heel veel schapen en lammetjes. Sommige dorpen zijn behoorlijk uitgestorven en heel veel dorpen doen ons ook wel denken aan Silverton in Amerika: Western! In Levin hebben we bij een computerspeciaalzaak ons computerprobleem opgelost en onszelf getrakteerd op een heerlijke koek bij de bakery! In Wellington hebben we weer voor 2 nachtjes een YHA hostel geboekt in het centrum. Het is echt een hele mooie stad Wellington (inderdaad veel mooier dan Aukland), alleen het weer is nu bar en bar slecht; alleen maar regen! Ontzettend veel theaters hier, mooie victoriaanse gebouwen afgewisseld met moderne hoge kantoorgebouwen, heel veel GEZELLIGE eettentjes, cafés en op vallend veel banken... Vandaag in de regen naar het Te Papa museum gelopen; een heel modern interactief groot museum over het ontstaan en de ontwikkeling van Nieuw Zeeland: over de dieren, de vulkanen, aardbevingen, Maori etc. Daarna geshopt (lente-kleren niet mooi hier!) en ons opgewarmd voor de haard in een Ierse pub, toen nog gepoold en naar de bios geweest (An Education). Het regent nog steeds en we hopen nu echt op mooi weer op het zuidereiland.... Al is het daar normaal gesproken nu nog kouder dan hier.....Morgen om 08.00 gaat de boot naar Pixton, zuidereiland! Tot dan!

jan en kunnie

Hallo, Joanda en Robert
We hebben net jullie avontuurlijke berichten gelezen.
Het is heel ander weer wat jullie gewend waren.
Het is nog wel wennen met het linksrijden, vooral op de rontondes.
Hier is verder alles goed.
Verder nog heel veel plezier.

De groeten van pa, ma en Jarin

Robert Monninkhoff

Hoi Joanda en Robert, ik had al veel goeds gehoord over jullie superreis, nu heb ik het zelf gezien en er is maar één woord voor; allemachtigprachtig! Blijf genieten van deze unieke periode in jullie leven!wij genieten op afstand een beetje mee van de mooie verhalen en de waanzinnig fraaie foto's.

Gertine en fam.

Haai Luitjes,

Wat een geweldige verhalen weer! Jammer van het weer, maar na regen komt.....
Nog heel veel plezier daar!
In nederland wordt het nu toch ook echt herfst hoor, weer winterjassen en regenpakjes!

Dikke kus!!

hendrik jan en roelien

Hoi Jo en Ro,

Het zijn wederom mooie verhalen. Wel apart die wisselende weersomstandigheden.. maar ook wel leuk dat je nog lekker kon skien. Het was hier laatst op de radio dat het er extreme sneeuwval was in Nw Zeeland en dat er veel mensen vast zaten. Gelukkig zaten jullie hier dus niet bij. Maar het blijkt wel dat het vrij uitzonderlijk is voor de tijd van het jaar.
Ik hoop voor jullie dat het weer wat opknapt want dan lijkt alles altijd nog weer een stuk mooier. Hier is het vandaag een mooie herfstdag, zonnetje en het blad wat begint te verkleuren. Maar het weekend zal het een stuk minder zijn volgens de weergeleerden.
Nou nog veel plezier nog op het zuidereiland, ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn.

Groetjes
HJ en Roelien

Frank

Ha Joanda en Robert,

geweldig te lezen wat jullie allemaal zien en beleven. Super verhalen over een super reis, tot nu toe. Hoop dat het vervolg net zo verloopt en dat het weer snel verbeterd.

Nog heel veel plezier

Groejes Frank

harriette

wat hebben jullie al veel gezien en beleeft zeg.
Ik vind het erg leuk om jullie verhaal en foto's te lezen/zien. Zo zie ik ook eens wat van de wereld.
Veel plezier.
Gr Harriette Brouwer

anja tilmans en fam

wat een reis,wat een plezier en wat zien jullie veel zeg tot gauw. fam tilmans.

Maron

Wauw wat beleven jullie veel zeg!
Heel veel plezier nog en geniet er van.

Liefs Maron

Annie

Haidiehai,
Wauw, wat een mooie foto's weer...dit is echt wel een schitterende natuur!!!! Waren dit nou ook die zandvliegjes waar Tini het toen over had????? Nare beesten dat ze zo bijten....niet echt lollig! Dat jij zo'n vogel niet eens leuk vindt in je auto Jonas?!

Super verhalen weer! Geniet van alles wat nog komen gaat...Jullie zien er heerlijk ontspannen en gebruind uit op de foto's!!!!!

Hier is de wintertijd weer in gegaan dussssssssss weer vroeg donker, donker weer en koud en nat.....

Tot snel!!!!!!

Veel liefs, Annie